השוואת מדיטציה תת מימית למדיטציה בתנאי סביבה יבשה

מדיטציה מתחת למים - היתרונות

השוואת מדיטציה תת מימית למדיטציה בתנאי סביבה יבשה

הרפואה המערבית הקונבנציונאלית נוטה להתיחס בביטול לשיטות טיפול הוליסטיות אבל אפילו האפיקורסים הגדולים ביותר מקרב אנשי הרפואה המודרנית מודים בפה מלא שלמדיטציה יש השפעה חיובית על הבריאות הכללית. ממחקרים אינספור עולה שמדיטציה תורמת לאיכות החיים, לשלוות הנפש ושלעיתים קרובות ההשפעות החיוביות שלה עשויות להיות מרחיקות לכת עד כדי סיוע משמעותי לגוף בהתמודדות עם אתגרים רפואיים שונים, מחלות, פציעות, חוסר איזון מערכתי, כאבים כרוניים, אלרגיות ועוד.

בתרבויות המזרח תרגול מדיטציה הוא עניין מקובל מזה אלפי שנים. מסיבות שונות בעולם המערבי רק מעטים נהנים מן היתרונות הגלומים בה. שגרת חיים עמוסה, קושי להתמסר לחוסר התנועה והמעש, הצורך להתמיד ולרכוש מיומנות, כל אלה ועוד גורמים לכך שמדיטציה בשיטות קונבנציונאליות אינן מתאימות לרובנו. חריג ראוי לציון הוא מדיטצית "מיינדפולנס", שיטה פשוטה ליישום המאפשרת חיבור רגעי אל הכאן ועכשיו (עוד על מדיטצית מיינדפולס ניתן לקרוא בקישור – המאפיינים הבסיסיים של מדיטצית מיינדפולנס)

תרגול מדיטציה תת מימית היא אפשרות שהפכה זמינה רק לאחרונה. נכון לסוף אוקטובר 2018 יש רק מתקן פעיל אחד המציע חווית מדיטציה תת מימית, בריכת המדיטציה של מדידייב.
ישנם כמובן קווי דמיון בין מדיטציה המבוצעת בסביבה הרגילה (על הקרקע, כשמסביבנו אוויר) לבין תרגול מדיטציה מתחת למים. ישנם גם הבדלים משמעותיים עליהם נרחיב בפסקאות הבאות.

השגת מודעות מדיטטיבית באופן כמעט בלתי רצוני
כל מי שמתרגל מדיטציה יודע לספר שהשגת מודעות מדיטטיבית אינה עניין מובן מאליו. רובנו נצטרך סבלנות והתמדה כדי לרכוש מיומנות שתאפשר לנו להירגע, להתרכז בנשימה ובדופק הלב, לתת למחשבות לזרום חופשי, לנקות את הראש ולחוות את השקט המאפיין מצב של מודעות מדיטטיבית.
כשאנו שוהים מתחת למים, נושמים אוויר באמצעות מערכת נשימה, תשומת הלב שלנו נמשכת באופן טבעי לתהליכי השאיפה והנשיפה, גם דופק הלב מורגש חזק יותר. על אלה מתווספים חוסר המשקל והימצאות בסביבה בה החושים שלנו פועלים אחרת. כל אלה מסייעים לנו להירגע, להתמקד במה שקורה לנו ממש ברגע זה ולהשיג מודעות מדיטטיבית לפעמים אפילו מבלי שאנו מנסים לעשות זאת באופן מודע.

חוסר משקל
אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין שהייה על פני האדמה לעומת שהייה בתווך מימי הוא השחרור ממשקל גופנו. כשאנו משיגים ציפה נייטרלית במים אנו חסרי משקל לחלוטין, מצב שניתן לחוות רק בחלל, בנפילה חופשית או בסימולציה צנטריפוגלית. במהלך מדיטציה תת מימית אנו חסרי משקל, מרחפים במרחב, כל עוד אנחנו מרגישים רגועים ובטוחים המודעות שלנו נוטה להצטרף לריחוף של הגוף.

גלי קול במים
גלי קול בספקטרום רחב של תדרים נעים טוב ומהר יותר במים מאשר באוויר. עובדה פיזיקלית זו היא המאפשרת ליונקים ימיים כגון דולפינים ולוויתנים לתקשר גם ממרחקים גדולים של קילומטרים.
רבים מתרגלים מדיטציה בדממה מוחלטת אבל רבים אחרים מוצאים שמוסיקת רקע מסייעת להם למקד את תשומת הלב פנימה. השמעת צלילים המתפשטים יפה במים בזמן תרגול מדיטציה תת מימית תורמת לחוויה, גלי קול בתדרים נמוכים ניתן ממש לחוש על עור הגוף. אפשר להוסיף לצלילים גם הנחיה המסייעת להירגע, להתרכז בנשימה ובחוסר המשקל.

מצב הדומה לזה של עובר ברחם
כולנו בילינו חודשים ברחם אימנו. שהייה מתחת למים, תוך שאוויר זורם אלינו כך שאיננו צריכים לעלות אל פני המים כדי לנשום, דומה במובנים רבים למצב בו היינו לפני שנולדנו אל העולם. אנו אולי לא זוכרים את התקופה העוברית שלנו אבל היא הותירה בנו את טביעת האצבע שלה, מדיטציה תת מימית מאפשרת לנו מעין חזרה אל הרחם.

כאמור, יש קווי דמיון בין מדיטציה בסביבה היבשה הטבעית לנו לבין תרגול מדיטציה מתחת לפני המים. ישנם גם הבדלים משמעותיים, יתרונות של התווך התת מימי התורמים לחוויה, כל זאת בתנאי שהשהייה מתחת למים מתאפשרת בתנאים אופטימליים.