שרירים תפוסים? מדיטציה מתחת למים עשויה לעזור

מדיטציה מתחת למים ושרירים תפוסים

העומס שאנחנו חיים בו גובה מחיר יקר, וכיום הרפואה מדברת על קשר בין מתח לבין כמעט כל פתולוגיה שתוכלו להניח עליה את האצבע. זה נקרא מחלות "פסיכוסומאטיות" – מחלות שהמצב הנפשי מהווה שחקן חשוב – בהתפרצות שלהן, ברגרסיה שלהן ובהתפתחותן לאורך הזמן.

המציאות של חיינו מלווה במתחים רבים – רובנו מתחיל את היום מוקדם, אנחנו מוצאים את עצמנו שרויים בריבוי משימות (Multi-Tasking), לפעמים אנחנו מנסים לנהל את הבית מהמשרד (ולהיפך), וגם כשאנחנו כבר מגיעים לרגע של מנוחה בסוף היום – אנחנו פשוט מתקשים "להוריד הילוך".

אחד התסמינים הנפוצים למתח הזה, שהוא גם מושפע מתזונה לא בריאה ומחוסר בפעילות גופנית – הוא שרירים תפוסים.

שרירים תפוסים הם תופעה גופנית נפוצה, הנובעת לעיתים מפעילות גופנית ללא השגחה מקצועית או סתם מתנועה לא נכונה שעשינו. לא פעם אנחנו שומעים בקליניקה אודות שרירים תפוסים – בעיקר שרירי הגב העליון והתחתון, הצוואר והעורף – בעיקר בשל דאגות, מתח, וחרדות. הכאבים הם חדים ומגבילים, והם מזכירים לנו להניח לשריר להתאושש לאט. הפגיעה בטווחי התנועה עלולה להימשך על פני שבועות – ולעיתים אף גוררת אותנו ליטול תרופות ולנסות לפתור את הבעיה "אחת ולתמיד", באמצעות משככי כאב ונוגדי דלקת שמועילים במקום אחד – אבל מזיקים במקום אחר.

יש עוד אלטרנטיבה. שהייה במים באופן כללי, ומדידייב באופן ספציפי – יסייעו להרפות שרירים דואבים, לשחרר שרירים תפוסים ולתפוס רגע של שלווה.

איך זה קורה? על כך ועוד – במאמר שלפניכם.

המנגנון שמפריע לנו לשחרר את השרירים

הביטוי העממי "שרירים תפוסים", מתאר מצב שבו מצב פתאומי של כיווץ, הגורם להפקה של גל אנרגיה ללא הזרמה עודפת של חמצן אל השריר. כשאין התאמה בין כמות החמצן הזורמת אל השריר דרך כלי הדם לבין הפעלתו (למשל במקרים של אימון גופני לא מבוקר, או במקרים של חרדה פתאומית אינטנסיבית) – התוצאה היא שחרור של עודף חומצה לקטית, ירידה ברמת החומציות ולעיתים אפילו קרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר וברקמות החיבור המקיפות את השרירים.

בשורה התחתונה, התוצאה היא פגיעה בטווח התנועה של השריר. אם נתפס לכם שריר ברגל – כנראה שתתקשו ללכת או לבצע פעולות יום יומיות בעזרת שרירי הרגל התפוסים. אבל אם נתפס שריר בגב או בעורף – הכאב כנראה ילווה אתכם, עם קושי להגביל תנועה באזורים אלה, על פני מספר ימים עד  שבועות, או עד שתישברו ותיטלו משככי כאבים.

מבחינת גוף – נפש, מתח ולחץ הן כמעט מילים נרדפות לאותו כיווץ, כיווץ אנרגטי כמו גם כיווץ גופני, המוביל לשריר תפוס. כל זמן שאנחנו ממשיכים לאחוז באותו גורם מתח, לאפשר לו להפריע את מנוחתנו ולכווץ את הבטן – נתקשה להשתחרר ולשחרר את השרירים, כמו גם – נחווה אירועים נשנים של שרירים תפוסים, על רקע פעילות גופנית, כמו גם על רקע נפשי או רגשי בלבד.

מפסיקים להתכווץ, מתחילים לנשום

מבחינת ההשפעה של הנפש על הגוף, ה"פטנט" שיוביל לשרירים פחות מכווצים – הוא, כמובן, הרפייה. לפעמים, אנחנו מחזיקים את הגוף מכווץ, קפוץ או "אסוף" אפילו מבלי משים, בשל המתח והעומס. הפניית תשומת לב לאזורים קפוצים ומכווצים – מביאה לא פעם, להקלה גדולה בהיבטים רבים, כולל להקלה משמעותית עד ריפוי של שרירים מכווצים – גם במקרים כרוניים.

אינספור מחקרים קושרים את השהייה מתחת למים, עם הרפייה של השרירים. הניסיון שלנו מראה כי גם מי שאין לו ניסיון בשהייה מתחת למים, מצליח בתוך כעשר דקות לחוות את אותה ההרפייה הנובעת מחוסר משקל, בעת ריחוף מתחת למים ונשימה חופשית ושקטה.

המים, שנוטלים את משקל הגוף ומאפשרים לנו לרחף, הם סביבה אופטימאלית לתרגל הרפייה. לא צריך ניסיון רב במדיטציה, על מנת לשים לב לשריר התפוס, ולשחרר את המתח שנוצר מסביבו.

השהייה המדיטטיבית, המוקפת בצלילי מוזיקה בקצב שיאפשר פעימות לב איטיות, רגועות ונינוחות יותר – יעזרו לנו ללוות אתכם לשחרור השריר התפוס – וביחד עם זאת, גם לשחרור מנטאלי, לריכוז פנימי עמוק ב"אני", במה שקורה בתוך הרגע הזה, למושלמות הבריאה ולנינוחות של הגוף והנפש, תוך כדי המדיטציה.

זה יכול לקרות בחוויה אחת של מדיטציה מתחת למים?

תחושת הנינוחות שאיתה תצאו מהמים, צפויה ללוות אתכם עוד זמן מה לאחר שתצאו מן המים – עד כדי יומיים שלושה רצוף, ועם כל תרגול – תוכלו להחזיק את אותה נינוחות שלווה למשך זמן ארוך יותר. השהייה המדיטטיבית מתחת למים, עשויה ללוות אתכם באופן נקודתי בשחרור השרירים – ככל שהשרירים התפוסים שלכם פחות מוטמעים (אם השריר נתפס רק לאחרונה או אם המצב אינו כרוני או שכיח אצלכם) – כך תצטרכו להתאמץ פחות, על מנת לשחרר ולהרפות את השרירים. אם אתם סובלים משרירים תפוסים על רקע מתח באופן כרוני – כנראה שתצטרכו יותר מאשר ביקור חד פעמי במדידייב, כדי ללמוד לנהל את השרירים, הגוף, ושגרת החיים שלכם באופן נינוח יותר ומתאים לכם.

להתאים את חוויית המדידייב שלכם לנושא שאתם רוצים לטפל בו

אם אתם מגיעים לחוויית המדיטציה מתחת למים עם נושא מסויים שאתם מעוניינים לטפל בו – אל תשכחו לספר לנו על זה. המדיטציות מתחת למים בחלק מהמסלולים מוקלטות, ובחלק מהמסלולים מועברות בהנחיה אישית, תוך כדי השהייה מתחת למים. במדיטציה ממוקדת – נוכל להתאים עבורכם את החוויה באופן מושלם, שישרת את תהליך הריפוי שלכם וילווה את הנפש, להבריא את הגוף ולשחרר מתחים, עומסים, כיווצים ואת לחצי השגרה.