למה כדאי לנסות מדיטציה מתחת למים

למה כדאי לנסות מדיטציה מתחת למים

בגיל 14 קיבלתי מהורי במתנה קורס צלילה, לא אשכח את הנשימה הראשונה מתחת למים, במי בריכה רדודים, עמוס ציוד צלילה מסורבל (בוודאי עבור נער צנום), פתאום יכולתי להישאר מתחת למים ככל שארצה, לנשום, לאט, בכוונה, לשאוף ולמלא את הריאות אויר קריר ויבש, לנשוף, לשמוע ולהרגיש את הבועות במים, להסתכל סביב, בנחת.
מאז, אספתי אינספור שעות צלילה, כשלושת אלפים (שעות מתחת למים) כצולל לוחם ביחידה למשימות תת מימיות בחיל הים, עוד אלף וחמש מאות כמדריך צלילה באתרים שונים ברחבי העולם, כמה מאות שעות צלילה כצולל מקצועי ולאחרונה כשעתיים בשבוע (במצטבר) בבריכה שהקמנו, בעמל רב, בבית, בגילי המופלג (50) אני מתעקש על תנאים אופטימליים.

ערך מוסף בכל צלילה
מליוני אנשים ברחבי העולם עוסקים בצלילה, חובבים, מקצוענים ואנשי צפרדע בחיל ים כזה או אחר.
אני לא יודע מתי הבשילה בי ההבנה, זו שניצנים שלה קיימים, להערכתי, אצל כל מי שזכה לשהות ולנשום מתחת למים. מתי שהו, שמתי לב שבכל פעם שאני מוציא את הראש אל מעל לפני המים ומתנתק ממכשיר הנשימה אופפת אותי תחושה מיוחדת, כזו שלא הכרתי דרך אחרת לחוות אותה. כיום אני יודע, זו תחושה הדומה לחווית התרוממות הרוח לה זוכים מי שמתרגלים מדיטציה ופיתחו יכולת לשקוע עמוק, לגעת בשלווה ולחזור.

קיצור דרך
בריא לתרגל מדיטציה, נדיר למצוא מישהו שיחלוק על כך. אורח החיים המודרני דוחק בנו להתרוצץ, להספיק, להתאמץ, להשיג יותר עבור עצמנו ומשפחתנו. יש מי שסבורים שזו רעה חולה, לא אני, ככה הם החיים כיום, אפשר וכדאי להינות מהם.
במירוץ שכולנו משתתפים בו, במודע, מרצון או מתוך תחושת אין ברירה, קל לעשות ויתורים, להצטמצם ולהזניח דברים חשובים, בריאות פיזית ונפשית, זמן איכות עם המשפחה, תחביבים, אפילו, לזמן מה, את עצמנו ממש. מדיטציה בכוחה לסייע לנו למצוא איזון, כל מה שצריך הוא מדי פעם להפנות את תשומת הלב פנימה לפרק זמן קצר, שיטה מוכרת היא מדיטצית מיינדפולנס (Mindfulness) שמחברת אותנו בכל פעם, לרגע בן חלוף יקר מפז, לכאן ועכשיו.

עשרות שנים שיש בי הרצון, אולי אפילו צורך, לעודד אחרים לנסות ולאפשר חוויה של שהייה מתחת לפני המים בתנאים אופטימליים. בזכות שותפות מופלאה עם זוגתי, הוקמה בריכה, ראשונה מסוגה בעולם, שתוכננה כך שיהיה בה כל מה שצריך כדי להשיג רגיעה מושלמת מתחת למים.
כדי לקבל את המירב מנטרלים כל גורם שיכול להפריע, זו הסיבה שצריך פרטיות, מים חמימים, צלולים, ניצול חוסר המשקל ואקוסטיקה תת מימית כדי לעטוף בצלילים מענגים, במידת הצורך לספק הנחייה בסגנון דמיון מודרך, מערכת נשימה שקטה (ללא בועות), כל פרט חשוב, לפני הכניסה למים, במהלך הצלילה ולאחריה.

מי שאין להם הרבה, או בכלל, ניסיון בצלילה מרוויחים יותר, מצד אחד, מנגד, ככל שמרגישים יותר בנוח במים אפשר להתמסר בקלות לחוויה. בכל מקרה, כל מי שמוציא ראש מהמים אחרי חווית מדידייב מספר על תחושה מיוחדת, רגיעה, שלווה, משהו שאפשר לקחת, יכולת חדשה שבכוחה לשרת אותנו. הערך המוסף הזה הוא הסיבה שכדאי לכל אחד לנסות מדיטציה תת מימית, בין אם זו תהייה חוויה חד פעמית או משהו שחוזרים עליו מדי פעם.